Gestrand in het buitenland, wat nu?

#PECH #ONGEVAL #SCHADE

Je bent in het buitenland en krijgt pech, een ongeval of schade. Dat is natuurlijk heel vervelend. Lees hieronder welke stappen je neemt wanneer je strandt en waar je recht op hebt als leaserijder.

Via Multilease verzekerd of extern verzekerd?

Je kunt niet verder rijden met je leaseauto. Is jouw leaseauto via Multilease verzekerd (wat in de meeste gevallen zo is) helpen we je ook in het buitenland op weg. Wij werken samen met hulpverlener EuroCross en staan klaar voor jou. Is jouw leaseauto niet via Multilease verzekerd maar heeft jouw werkgever dit zelf geregeld? Schakel dan jouw eigen verzekering in, bel het nummer dat op de groene kaart staat voor hulp.

Bel 088 - 088 0570

Waar heb je als leaserijder recht op bij stranding in het buitenland?

Als jouw leaseauto via Multilease is verzekerd, zorgen we ervoor dat je snel weer op weg bent. Hieronder sommen we op waar je recht op hebt wanneer je strandt met je leaseauto.

  • Pechhulp bij een lekke band.
  • Transport van de leaseauto naar de dichtstbijzijnde merkdealer of gelijkwaardige garage wanneer (nood-) reparatie ter plekke niet mogelijk is.
  • Repatriëring naar Nederland wanneer reparatie niet binnen twee werkdagen mogelijk is.
  • Vervoer om de gerepareerde auto op te halen: Treinticket (2e klas). Vervoer naar station per taxi of openbaar vervoer.
  • Vervangend vervoer óf vervoer voor doorreis/terugreis: Vervoer voor maximaal 14 dagen, wanneer reparatie niet binnen 24 uur mogelijk is, zoals afgesproken in het leasecontract. Wanneer hier geen gebruik van wordt gemaakt, alternatief vervoer voor de doorreis/terugreis. Het alternatieve vervoer is een treinreis en het vervoer per taxi of openbaar vervoer naar het dichtstbijzijnde station.
  • Als er geen gebruik wordt gemaakt van alternatief of vervangend vervoer: twee overnachtingen in een hotel, maximaal € 80,- per persoon per nacht op basis van logies. Maaltijden en drinken zijn uitgezonderd van vergoeding.
  • Transport van aanhangwagen: wanneer op het moment van stranding van het trekkende voertuig een aanhangwagen gekoppeld is, wordt deze aanhangwagen getransporteerd naar hetzelfde afsleepadres.
  • Het voertuig wordt naar een reparateur getransporteerd en Multilease of de verzekeraar wordt ingeschakeld. De leaserijder zorgt zelf dat de schade wordt gemeld via www.multilease.nl/schade-melden en dat het schadeformulier wordt ingevuld. In geval van diefstal doet de leaserijder aangifte bij de politie.
  • Bij ruitschade schakelt de hulpdienst een ruitspecialist in.
  • Juridische hulp na een verkeersongeval wanneer de leaserijder van het voertuig letsel oploopt waarbij sprake is van aansprakelijkheid van de wederpartij.
  • Bij verloren sleutels, lege accu, verkeerde of geen brandstof helpen wij je weer op weg, maar zijn kosten voor eigen rekening.

Uitsluitingen hulpverlening bij stranding

Zodra jij contact met ons hebt gehad wordt de hulpverlening in gang gezet. Wij doen er alles aan om jou en je medereizigers weer op weg te helpen. Alleen, er zijn bepaalde gevallen waarbij de hulpverlening niet gedekt is. Deze kosten komen voor eigen rekening. Hieronder lees je om welke gevallen dit gaat:

  • Wanneer niet gewacht wordt op de komst van hulpdiensten.
  • Wanneer de aanwijzingen niet worden opgevolgd.
  • Als de pech opzettelijk is veroorzaakt, door het niet als een goede huisvader met de auto omgaan. Wanneer je dit niet bent betekent dit dat je geen recht hebt op hulp. Voorbeelden hiervan zijn : alcohol, drugsgebruik, teveel mensen, te zware belading, gebruik op de racebaan, etc.
  • Als de bestuurder niet rijbevoegd is, er moet bij inzet van een vervangende auto een geldig rijbewijs kunnen worden laten zien.
  • Als de stranding het gevolg is van opzet.
  • Als er aanwijzingen zijn dat de rechthebbende of gemachtigde bestuurder oneigenlijk gebruik wil maken van de hulp.
  • Als de stranding het gevolg is van handelingen die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en/of regelingen, voor zowel de bestuurder als eigenaar verwijtbaar.
  • Als je als leaserijder je verplichtingen niet nakomt.
  • Wanneer er veranderingen zijn aangebracht aan het voertuig zonder toestemming van de fabrikant c.q. de importeur of Multilease.
  • Als de pech veroorzaakt is door verkeerd bedienen van de auto, zoals een verbrande koppeling door niet goed rijden, oververhitte remschijven door niet op de motor afremmen, etc.
  • Als de pech is ontstaan door / samenhangt met / als de hulp niet kan worden uitgeoefend door: gewapend conflict, burgeroorlog, opstand, binnenlandse onlusten, muiterij en oproer of atoomkernreacties en natuurrampen.

Dekkingsgebied

Op de groene kaart staat aangegeven in welke landen jouw leaseauto is verzekerd én waar je dus met de leaseauto mag rijden. Is een land doorgestreept/doorgekruist op de groene kaart, dan is de auto daar niet verzekerd en mag niet in dit land komen. Lees hier alles over de groene kaart, je kunt hem hier aanvragen maar je vindt 'm ook in onze app 'Multilease | Voor leaserijders'. Ga je met de leaseauto op reis, vergeet dan niet een bestuurdersmachtiging mee te nemen. Hierop staat in vier talen (Nederlands, Frans, Engels en Duits) aangegeven dat je in het buitenland gebruik mag maken van jouw leaseauto. De machtiging ontvang je aan het begin van het contract van ons per e-mail. Lees hier meer over de machtiging.

 

Reisverzekering

Wij raden het aan een reisverzekering af te sluiten wanneer je met de leaseauto op vakantie gaat. De auto is weliswaar voldoende verzekerd, maar eventuele persoonlijke calamiteiten niet. Ben je bijvoorbeeld zelf niet meer in staat de auto te besturen (bijvoorbeeld door een gebroken been), dan word jij en jouw leaseauto door de reisverzekering gerepatrieerd.

Dit soort vervelende calamiteiten zijn gedekt met een reisverzekering inclusief autodekking. En de reisverzekering biedt meestal ook dekking indien uit de auto persoonlijke bezittingen worden gestolen bij een inbraak.

Meer handige informatie bij stranding

  • Alles over schade melden lees je hier. Meld je schade, één of tweezijdig, altijd via dit formulier. Vul ook in het buitenland, samen met de tegenpartij, altijd schadeformulieren in.
  • Wil je weten hoe wij jouw melding oppakken? Neem hier een kijkje achter de schermen bij onze afdelingen Schade en Onderhoud.
  • Lees de Veelgestelde vragen over Schade.

 

Vraag of opmerking zonder spoed?

Heb je een vraag of opmerking die geen spoed heeft? Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met je op.

Stuur een bericht
Door dit bericht te versturen, stem je in met ons privacybeleid.