Alles voor jouw Multilease leaseauto

Ben jij of word jij de leaserijder van een Multilease leaseauto? Dan vind je op deze pagina alle informatie die je nodig hebt tijdens jouw leasecontract. Van begin tot einde! En heb je toch een vraag waar je het antwoord niet op kunt vinden, neem dan contact met ons op. We staan voor je klaar!

Stap je net in, dan is dit handig om te weten

Heb je net de sleutels van jouw auto in ontvangst genomen, dan is dit handig om te weten:

  • In onze app 'Multilease | Voor leaserijders' vind je alle ins en outs over jouw Multilease auto. Download 'm en activeer jouw account.
  • Neem de richtlijnen voor gebruik en onderhoud door, dan weet je wat je van ons kunt verwachten. Je hebt ze per mail ontvangen bij de aflevering en je vindt ze in de app.
  • Gebruik de bestuurdersmachtiging voor het aanvragen van een parkeervergunning.
  • Heb je een vraag over de aflevering van jouw auto, stel deze dan aan jouw leaseadviseur.

 

Meer over de Multilease app

Tips en tricks voor onderweg

Om veel rijplezier van jouw leaseauto te hebben is onderhoud geen overbodige luxe. Maar waar kun je terecht en wanneer? De stelregel is: geeft de leaseauto het zelf aan, dan maak je een afspraak bij een officiële merkdealer bij jou in de buurt. Heb je een onderhoudsvraag dan kun je ook terecht bij onze specialisten van de afdeling Onderhoud. Als je winterbanden in het contract hebt, tippen wij je vooraf wanneer je de bandenwissel uit kunt laten voeren. Makkelijk toch! En heb je (ruit)schade, dan kun je 24/7 op ons rekenen. Je hoeft maar te bellen naar ons servicenummer: 088 - 088 0570.

Heb je een brandstof- of laadpas voor jouw Multilease leaseauto ontvangen? Bekijk de veelgestelde vragen.

Veelgesteld vragen over brandstof/laadpas

Op vakantie met de (elektrische) leaseauto

Mag je met jouw leaseauto naar het buitenland? Hou dan rekening met de groene kaart en de bestuurdersmachtiging. Download de app 'Multilease | Voor leaserijders' voor je vertrek zodat je altijd onze contactgegevens en informatie bij de hand hebt. En lees hier ons advies over reizen naar het buitenland met de elektrische auto en hoe je je voorbereidt.

Bekeuringen, liever niet

De beruchte envelop op de deurmat, die krijg je bij ons niet. Maar als je een bekeuring krijgt voor een overtreding met de leaseauto sturen we 'm wel digitaal naar jou (of jouw werkgever) door. Met het verzoek om het bedrag te voldoen. Ben je het niet met de bekeuring eens dan kun je via onze app bezwaar maken.

Alles over het inleveren van de Multilease leaseauto

Meestal rij je zo'n 4 of 5 jaar in een leaseauto. Er komt een moment waarop wij je vragen een afspraak maken om de auto in te leveren. Inleveren is voor jou eenvoudig en transparant. Lees hier wat de 4 stappen zijn.

Leaseauto inleveren

Meer informatie of een vraag?

Bekijk hieronder de veelgestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen, neem dan contact met ons op. Vul hiervoor ons contactformulier in en geef daarbij aan waar jouw vraag over gaat. Of bel ons tijdens kantoortijden op 088 - 088 0525.

Neem contact op met Multilease

Alle veelgestelde vragen over Multilease leaseauto

Reparatie en onderhoud

  • Ik heb pech onderweg. Wat moet ik doen?

    Waar je ook pech of schade aan jouw auto hebt, in binnen- of buitenland, probeer direct contact op te nemen met Multilease via telefoonnummer +3188 - 088 0570. Wij noteren jouw gegevens en kunnen je doorverbinden met onze hulpdienst.

  • Mag ik mijn leaseauto ergens anders dan bij de merkdealer laten repareren?

    Nee, reparatie- en onderhoudswerkzaamheden mogen uitsluitend door een dealer van jouw automerk worden uitgevoerd. Klik hier voor de vestigingen van de diverse automerken.

    Is jouw auto ouder dan drie jaar? Dan kun je voor reparatie- en onderhoudswerkzaamheden of APK-keuring ook contact opnemen met één van onze bandenspecialisten.

    Onderhoudsvragen
    Heb je een onderhoudsvraag? Stel ze via dit formulier aan onze afdeling Reparatie, Onderhoud en Banden.

  • Kan Multilease mij helpen als het lang duurt voordat er plaats is bij de dealer?

    Wij kunnen voor je bemiddelen wanneer onderhoud of reparatie aan jouw auto spoedeisend is, bijvoorbeeld wanneer je met vakantie gaat en er een technisch mankement moet worden verholpen.

  • Hoe vaak moet mijn auto naar de APK-keuring?

    Hoe vaak jouw auto APK-gekeurd moet worden, lees je in onderstaande tabel:

    Personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen Brandstof Wanneer keuren?
    Datum eerste toelating na 1 jan. 2005 Benzine en/of elektromotor Eerste APK na 4 jaar, daarna twee keer na 2 jaar, daarna elk jaar
    Datum eerste toelating na 1 jan. 2005 Diesel, gas of anders (evt. in combinatie met elektrisch) Eerste APK na 3 jaar, daarna elk jaar
    Datum eerste toelating vóór 1 jan. 2005 Alle Eerste APK na 3 jaar, daarna elk jaar

     

  • Hoe vaak moet mijn leaseauto voor onderhoud?

    Jouw leaseauto geeft zelf aan wanneer onderhoud nodig is. Onderhoud wordt altijd uitgevoerd volgens fabrieksschema, dit staat vaak ook aangegeven in het onderhoudsboekje. Deze kun je dus ook raadplegen. Krijg je geen melding en staat er in het onderhoudsboekje niks aangegeven, neem dan contact met ons op.

  • Ik heb een klacht over het uitgevoerde onderhoud aan mijn leaseauto. Bij wie meld ik dit?

    Vervelend dat je niet tevreden bent over het uitgevoerde onderhoud. Meld jouw klacht in eerste instantie bij de dealer. Kom je er met de dealer niet uit, laat het ons dan weten.

  • Mijn auto geeft geen melding voor een onderhoudsbeurt, wat nu?

    Je kunt het onderhoudsboekje raadplegen voor het fabrieksschema. Hier staat aangegeven bij hoeveel kilometer of welke periode onderhoud benodigd is. Kom je er niet uit, neem dan contact met ons op.

Banden

  • Waar liggen mijn winterbanden?

    De winterbanden van jouw leaseauto liggen bij de bandenspecialist waar de banden het laatst zijn gewisseld. Je kunt bij de bandenspecialist zelf kiezen bij welke vestiging je de afspraak maakt.

  • Heb ik winterbanden in mijn leasecontract?

    Je kunt zien of je winterbanden in jouw contract hebt op het leasecontract zelf of in de app Multilease | Voor leaserijders. In de app, onder de functie 'Contract' wordt een icoon met winterbanden getoond als deze onderdeel maken van jouw overeenkomst. Staat er geen icoon, dan heb je geen winterbanden in het contract. Kom je er niet uit, neem dan contact met ons op.

  • Waar kan ik terecht voor mijn winterbanden en/of wissel?

    Als je al winterbanden hebt, dan kun je voor de bandenwissel terecht bij de bandenspecialist waar jouw banden opgeslagen liggen. Weet je dit niet meer, neem dan contact met onze afdeling Onderhoud op.

    Heb je nog geen winterbanden en maken deze wel onderdeel uit van je leasecontract, dan kun je een afspraak maken bij één van de bandenspecialisten waar wij zaken mee doen. Bekijk ze hier.

  • Wat is het voordeel van winterbanden?

    Het voordeel van winterbanden is meer grip bij winterse omstandigheden. Al bij 7 graden of lager biedt een winterband meer grip door een zachtere rubbersamenstelling en een ander profiel. Hierdoor heeft de auto een betere wegligging en kortere remweg, wat voor jou comfortabeler en veiliger is.

  • Hoe belangrijk zijn winterbanden?

    Door winterbanden heeft jouw auto meer grip op de weg als het koud is (al onder de 7 graden). Dit is bij sneeuw, maar ook bij regenachtig weer. Doordat je meer grip hebt, is de kans op slippen kleiner en je hebt een kortere remweg.

    In Nederland zijn winterbanden niet verplicht, zoals in een aantal Europese landen wel het geval is. Ga je naar deze landen, of rijd je er door heen, raden we je zeker aan om winterbanden in je leasecontract op te nemen. Bekijk de website van de ANWB om te zien in welke landen winterbanden verplicht zijn.

  • Ik ben verhuisd, kan ik mijn bandenwissel mee verhuizen?

    Het is mogelijk om een afspraak voor jouw bandenwissel te maken bij een andere vestiging van de bandenspecialist waarbij jouw winter- of zomerbanden liggen opgeslagen.

    Vergeet ook niet jouw adreswijziging aan ons door te geven, dit doe je makkelijk en snel via dit formulier.

  • Hoe kan ik de profieldiepte van mijn band meten?

    Op de banden vind je een slijtage indicator (de Thread Wear Indicator), dit zijn kleine rubberen blokjes in de hoofdgroeven van de band. Als het profiel van jouw band tot op deze blokjes is versleten, dan is de band aan vervanging toe.

  • Wanneer zijn de banden versleten?

    Banden zijn bij ons versleten als de profieldiepte minder is dan 2 millimeter bij een zomerband en 4 millimeter bij een winterband. Versleten banden kun je laten vervangen bij jouw merkdealer of één van de bandenspecialisten waar wij mee samenwerken.

  • Welke bandenspanning moet ik aanhouden? En hoe kan ik deze meten?

    De juiste bandenspanning voor jouw auto vind je in het instructieboekje. Ook staat het vaak weergegeven in de auto zelf, bijvoorbeeld in de deur of in de brandstof/laadklep. De bandenspanning kun je zelf meten bij een tankstation of wasstraat waar een bandenpomp aanwezig is.

  • Waar kan ik terecht in het buitenland voor de reparatie van mijn band?

    Neem bij problemen in het buitenland contact met ons op +31 (0)88 - 088 0570 (24/7). Op basis van jouw locatie kijken wij waar je het beste geholpen kan worden.

Schade en diefstalpreventie

  • Ik heb schade onderweg. Wat moet ik doen?

    Heb je direct hulp nodig, bel dan 088 - 088 0570 (24/7). Natuurlijk nadat je jezelf en anderen in veiligheid hebt gebracht en indien nodig de hulpdiensten hebt gebeld. Onze medewerkers of de Multilease Alarmcentrale helpen jou verder.

    Kun je wel met de auto verder rijden, meld de schade dan binnen 1 werkdag bij ons. Dit kun je doen door het online schadeformulier in te vullen of tijdens kantoortijden telefonisch contact met ons op te nemen. Is er een tegenpartij bij betrokken, zorg er dan voor dat het schadeaangifteformulier compleet wordt ingevuld en door beide partijen wordt ondertekend. Zie ook de veelgestelde vraag 'Wat is tweezijdige schade?'.

  • Ik heb ruitschade, wat moet ik doen?

    Ben je in Nederland? Bel dan naar 088 - 088 0570 en kies voor optie 2 'Ruitschade'. Je wordt direct door een ruitspecialist bij jou in de buurt geholpen.

    Ben je in het buitenland? Bel dan ook bovenstaand nummer, maar kies voor onze afdeling Schade (Schade melden). Op basis van jouw exacte locatie helpen wij of onze alarmcentrale je verder.

  • Wat is eenzijdige schade?

    Eenzijdige schade is schade waar geen tegenpartij bij betrokken is. Dit kan zijn omdat je een paaltje over het hoofd hebt gezien, maar ook als er een kras op je auto zit waarbij de dader onbekend is.

  • Wat is tweezijdige schade?

    Tweezijdige schade is schade waar een tegenpartij bij betrokken is, dit kan een andere auto zijn, maar ook een fietser. Samen vul je het schadeaangifteformulier in. Zorg ervoor dat je deze ook beide ondertekent en dat je foto's maakt van de schade en de situatie. En als er getuigen zijn, noteer dan ook hun gegevens.

  • Wanneer geldt mijn eigen risico en wanneer niet?

    Als je schade rijdt en de schade is niet verhaalbaar bij een andere partij, wordt een deel van de schadekosten aan jou belast. Dit is het eigen risico. De hoogte van het eigen risico is vooraf bepaald en kun je terugvinden op jouw leasecontract. Wordt de schade toch verhaald terwijl het eigen risico al in rekening is gebracht, dan storten wij dit netjes aan je terug. Daar kun je zeker van zijn.

  • Gaat ruitschade ten koste van mijn eigen risico?

    Dat hangt van de ruitschade af. Sterretjes of putjes in de ruit kunnen vaak eenvoudig worden gerepareerd. Als de auto via Multilease is verzekerd is dit gratis. Moet de ruit vervangen worden, dan wordt wel een eigen risico in rekening gebracht. Het bedrag kun je terugvinden op jouw leaseovereenkomst.

    Als de auto niet via Multilease is verzekerd, zijn de voorwaarden afhankelijk van jouw verzekeraar. Kijk hiervoor op de groene kaart van de auto of informeer bij jouw wagenparkbeheerder of verzekeraar.

  • Hoe lang duurt het voordat mijn schade is afgehandeld?

    Wij proberen dit zo snel mogelijk voor jou te doen. Schade is immers geen pretje. De schade aan jouw auto wordt hersteld door schadeherstelbedrijven waar wij goede afspraken mee hebben. De duur van de afhandeling is afhankelijk van het soort schade en de schadeoorzaak. Heb je vragen, stel ze ons gerust.

  • Heeft schade invloed op mijn no-claim?

    Bij een autoverzekering die je via Multilease hebt afgesloten, heeft schade geen invloed op de no-claim gedurende de periode dat jouw contract loopt.

  • Wat kan ik doen om de kans op diefstal uit mijn leaseauto te beperken?

    Je kunt de kans op inbraak en diefstal uit jouw leaseauto beperken door:

    • Geen waardevolle spullen in je auto te laten liggen, ook niet uit het zicht in de kofferbak.
    • Autopapieren, brandstof- of laadpas niet in het zicht te laten liggen.
    • Portieren, ramen en kofferbak altijd af te sluiten bij het verlaten van de auto.
    • Parkeer de auto op een goed verlichte, drukke plek of in een bewaakte parkeergarage.
    • Leg de autosleutel binnen niet vlak bij de voordeur van jouw woning.
    • Laat autosleutels nooit onbeheerd achter waar anderen er bij kunnen.
       

    Wordt er toch ingebroken in jouw auto, doe dan aangifte bij de politie en neem telefonisch contact op met onze afdeling Schade (088 - 088 0570).

Buitenland

  • Waarvoor dient een groene kaart? Wat staat erop?

    De groene kaart is een internationaal geldig bewijs dat je auto is verzekerd. Deze ontvang je per e-mail van Multilease aan het begin van jouw leasecontract als de leaseauto via ons is verzekerd. Op de groene kaart staan de belangrijkste polisgegevens vermeld, evenals de landen waarin de auto verzekerd is. Als je schade hebt, dan heb je de gegevens van de groene kaart nodig voor het invullen van het schadeaangifteformulier.

    Indien de leaseauto via Multilease is verzekerd kun je de groene kaart ook bekijken in de app 'Multilease | Voor leaserijders'.

  • Hoe kom ik aan een groene kaart?

    Als de Multilease leaseauto is verzekerd via ons ontvang je bij de aflevering van jouw leaseauto de groene kaart per e-mail. Deze kaart kun je gedurende de looptijd van de leaseovereenkomst gebruiken.  Je vindt de groene kaart ook digitaal in onze app. Zo heb je 'm altijd bij de hand.

    Tip: heb je liever een papieren versie in de auto? Print 'm dan uit en bewaar 'm in het dashboardkastje.

    Als de auto niet is verzekerd is via Multilease dan ontvang je de groene kaart via een andere verzekeringsmaatschappij of kun je 'm daar opvragen.

  • Is mijn caravan of aanhanger tijdens mijn vakantie meeverzekerd?

    Zolang jouw caravan of aanhanger is gekoppeld aan de leaseauto, is deze WA-verzekerd. Als je daarnaast een cascoverzekering voor jouw caravan of aanhanger wilt, zul je deze zelf moeten afsluiten.

  • In welke landen mag ik met mijn leaseauto rijden?

    Op de groene kaart staat aangegeven in welke landen jouw leaseauto is verzekerd én waar je dus met de leaseauto mag rijden. Is een land doorgestreept/doorgekruist op de groene kaart, dan is de auto daar niet verzekerd en mag niet in dit land komen.

    Ga je met de leaseauto op reis, vergeet dan niet een bestuurdersmachtiging mee te nemen. Hierop staat in vier talen (Nederlands, Frans, Engels en Duits) aangegeven dat je in het buitenland gebruik mag maken van jouw leaseauto. De machtiging ontvang je aan het begin van het contract van ons per e-mail. Lees hier meer over de machtiging.

  • Hoe kom ik aan een bestuurdersmachtiging voor Turkije of Marokko?

    Als je met de leaseauto naar Turkije of Marokko op vakantie gaat, dan heb je een bestuurdersmachtiging nodig met een originele én gelegaliseerde handtekening. Deze machtiging kan Multilease voor je verzorgen. Aan het legaliseren van de machtiging zijn kosten verbonden (€ 75,- excl. btw), deze worden doorbelast aan jouw werkgever. Deze dient dus vooraf akkoord te zijn.

    Na akkoord van jouw werkgever, ontvang je van ons per post een getekende bestuurdersmachtiging en een aangepaste groene kaart. Deze dien je zelf te laten voorzien van een Apostille bij een Rechtbank in Nederland. Contactgegevens van Rechtbanken in Nederland: https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/apostille-legalisatie/Paginas/Overzicht-rechtbanken.aspx.

    Na van een Apostille te zijn voorzien kan de buitenlandmachtiging direct gebruikt worden in het bestemmingsland. Hou er rekening mee dat de totale aanvraag zo'n 14 dagen duurt.

    Ook is een reisverzekering die de kosten van een eventuele repatriëring van de auto én inzittenden dekt benodigd. Deze dien je zelf vooraf af te sluiten.

    Wil je een gelegaliseerde machtiging aanvragen? Doe dit dan bijtijds door het formulier 'Bestuurdersmachtiging aanvragen' in te vullen. Geef hierbij aan dat je naar Turkije of Marokko gaat.

    Bestuurdersmachtiging aanvragen

  • Welke verkeersregels gelden er in het buitenland?

    In het buitenland gelden over het algemeen dezelfde verkeersregels als in Nederland. Er is echter een aantal afwijkende regels.

    Wij adviseren bij reizen naar het buitenland vooraf kennis te nemen van de regels. Op de website van de ANWB worden de verkeersregels overzichtelijk per land vermeld.

Bekeuringen

  • Ik ben het oneens met een bekeuring. Wat moet ik doen?

    Als je het niet eens bent met een boete voor een verkeersovertreding, dan kun je ervoor kiezen om bezwaar te maken. Dit kun je op twee manieren doen:

    1. Via de app 'Multilease | Voor leaserijders'. In de app vind je de boete onder 'Bekeuringen'. Bij de boete vind je een knop 'Bezwaar maken'. Als je hier op klikt dan kun je via Appjection bezwaar maken tegen een boete. Zij gaan voor jou aan de slag en bekijken op basis van jouw informatie of bezwaar aantekenen op basis van juridische gronden mogelijk is. Is dat het geval, dan zullen zij dit voor jou doen.
    2. Via de instantie zelf. De informatie om beroep aan te tekenen vind je op de boete zelf die je per e-mail van ons hebt ontvangen.

     

    Kijk voor meer informatie over 'in beroep gaan tegen een verkeersboete' op de website van het Centraal Justitieel Incassobureau. 

Brandstof

  • Ik ben mijn brandstof/laadpas kwijt. Wat moet ik doen?

    Blokkeer de pas zo snel mogelijk. Passen van MultiTankcard kun je 24/7 blokkeren via de MultiTankcard app. Hier heb je wel een account voor nodig. Heb je geen account of een pas van een andere leverancier? Blokkeer de pas dan zo snel mogelijk bij onze afdeling Contractbeheer, door dit formulier in te vullen of telefonisch contact op te nemen op werkdagen via 088 - 088 0525.

  • Ik heb drie keer de verkeerde pincode ingetoetst. Wat moet ik doen?

    Als je drie keer de verkeerde pincode intoetst, wordt jouw pas voor 24 uur geblokkeerd. Dit is om mogelijk misbruik te voorkomen. De pas kun je wel na die 24 uur weer gebruiken. Let op, probeer je in die 24 uur toch de pas te gebruiken dan begint de klok weer van vooraf aan en moet je nog langer wachten. De gemaakte brandstofkosten kun je wel declareren via de MultiTankcard app.

    Ben je je pincode vergeten? Neem dan contact op met onze afdeling Contractbeheer. Op werkdagen zijn zij telefonisch te bereiken op 088 - 088 0525.

  • Mijn brandstofpas werkt niet. Wat moet ik doen?

    Als jouw brandstofpas niet werkt is de magneetstrip mogelijk beschadigd. Betaal de brandstof op een andere manier en declareer deze kosten via de MultiTankcard app. Geef aan onze afdeling Contractbeheer door dat jouw brandstofpas niet werkt. Vul hiervoor het contactformulier in of bel ons op werkdagen op 088 - 088 0525. Wij regelen een nieuwe pas voor jou.

  • Waar kan ik mijn brandstofpas gebruiken, alleen in Nederland of ook in het buitenland?

    De brandstofpas kun je gebruiken bij (vrijwel) ieder tankstation in Nederland, tenzij er beperkingen op de pas zijn doorgevoerd.

    In het buitenland kun je alleen tanken als je een internationale brandstofpas hebt. De internationale pas is te herkennen aan twee magneetstrippen, met aan de ene kant MultiTankcard voor binnen Nederland en aan de andere kant DKV voor tanken in het buitenland. In het buitenland kun je alleen tanken bij de stations met een DKV logo.

  • Hoe kan ik mijn kosten declareren?

    Als je kosten hebt gemaakt omdat je pas het niet deed of omdat er een storing was bij het tankstation, dan kun je deze declareren via de MultiTankcard app. Binnen 10 werkdagen wordt het geld naar jouw rekening overgemaakt.

  • Hoe maak ik een account aan bij MultiTankcard?

    Na ontvangst van je brandstofpas, laadpas of -druppel kun je een account aanmaken bij MultiTankcard. Je hebt hierdoor toegang tot veel praktische tools en kunt, als het nodig is, snel je pas blokkeren. Bekijk op de website van MultiTankcard hoe je een account aanmaakt in de MTc app .

    Naar de MTc website voor de app

  • Ik heb vragen over mijn MultiTankcard

    Op de website van MultiTankcard staat een uitgebreide FAQ waar zij antwoord geven op allerlei vragen. Bekijk het hier: https://www.mtc.nl/FAQ/leaserijder

Inleveren

  • Waar kan ik mijn Multilease leaseauto inleveren?

    Dat hangt ervan af:

    • Loopt je contract nog en je wilt de auto eerder inleveren? Neem dan contact op met jouw leaseadviseur
    • Is je contract afgelopen, dan maak je een afspraak via onze website om de auto in te leveren bij een Europcar vestiging in Nederland (per maart 2022 Avis Budget Autoverhuur) of bij de dealer als je daar je nieuwe Multilease leaseauto ophaalt. Maak de inname afspraak altijd vooraf via onze website, tenminste vijf dagen voordat je leasecontract eindigt. Hier vind je alle informatie over het inleveren van jouw auto.
  • Hoe moet de leaseauto worden ingeleverd?

    Volg de instructie op de website, dan heb je met 4 stappen je auto ingeleverd:

    1. Maak een afspraak op de website
    2. Bekijk het innameprotocol
    3. Meld schade
    4. Lever de auto daadwerkelijk in

    Bekijk hier de volledige inleverinstructie en innameprotocol. Heb je vragen, neem dan contact met ons op.

    In het innameprotocol staat omschreven hoe je de auto moet inleveren. Daarin lees je ook welke schades als acceptabel en onacceptabel worden gezien. Hier alvast een korte samenvatting:

    • Maak de auto schoon, van binnen en buiten en reclamevrij
    • Zorg ervoor dat kentekencard, reservesleutels, serviceboekjes, code en/of moedersleutel, codekaart en audio in de auto aanwezig zijn
    • Bij een elektrische auto leg je de laadkabel in de achterbak

    Lever je de auto vies of incompleet in, dan kunnen er kosten aan je doorberekend worden.

  • Kan ik mijn huidige auto inleveren bij het ophalen van mijn nieuwe leaseauto?

    Ja, dat is wel zo handig. Maak wel een afspraak voor het inleveren van de auto op onze website zodat wij de auto kunnen ophalen. Geef naast de adresgegevens ook de naam van jouw contactpersoon bij de dealer door.

  • Hoe kan ik een Avis huurauto afmelden of inleveren?

    De huurauto kun je afmelden via de Avis website. Binnen 48 uur haalt Avis de huurauto op.

  • Wat moet ik doen met mijn brandstofpas of laadpas/-druppel doen?

    Dit contract eindigt samen met jouw leasecontract. Je kunt de pas of druppel doorknippen en weggooien. Voor een nieuwe Multilease leaseauto ontvang je een nieuwe pas of druppel als dit bij je leasecontract is afgesloten.

  • Er zit schade op mijn leaseauto, moet ik dit nog melden?

    Ja, meld de schade voordat je de leaseauto inlevert. Meld je de schade niet dan kan het zijn dat er een hoger bedrag dan het eigen risico wordt doorbelast. In het innameprotocol staat omschreven wat wordt gezien als acceptabele en onacceptabele schade. Twijfel je, neem dan contact met onze afdeling Schade op. Wij helpen je graag verder.

Elektrisch Rijden

  • Is een laadpaal thuis altijd mogelijk?

    Als particulier mag je altijd een laadpaal voor jouw elektrische auto kopen en plaatsen op eigen terrein of in de garage. Echter is parkeren en opladen op eigen terrein niet altijd mogelijk. Het alternatief is het plaatsen van een oplaadpunt in de openbare ruimte. Of in jouw gemeente daar toestemming voor wordt verleend, hangt af van de daar geldende beleidsregels. Je dient in ieder geval een vergunning aan te vragen om een laadpaal bij een parkeerplaats te laten plaatsen. De gemiddelde doorlooptijd voor het aanvragen van een vergunning voor een openbaar oplaadpunt kan variëren van 3 tot 6 maanden. Dit proces kan nog langer duren indien er bezwaar wordt ingediend.

  • Is mijn meterkast geschikt voor een oplaadpunt?

    Als je een oplaadpunt thuis wil laten plaatsen, dient jouw meterkast hier wel geschikt voor te zijn. Er moet bijvoorbeeld een aparte stroomgroep beschikbaar zijn voor het laadpunt. En soms is het nodig om de aansluiting te verzwaren naar 3-fasen. Bij 3-fasen komt de stroom het huis binnen via drie kabels. Dat zorgt voor meer capaciteit en kan nodig zijn voor apparaten die veel energie verbruiken. Tip: Laat het werk uitvoeren door een erkend installateur.

  • Wat houdt een openbare parkeerplaats met laadpaal en verkeersbord in?

    Wanneer je een vergunning krijgt voor het plaatsen van een laadpaal bij een parkeerplaats, wordt door de gemeente feitelijk een verkeersbesluit genomen. Dit betekent dat er een verkeersbord bij de parkeerplaats wordt geplaatst. Het bord geeft aan dat de parkeerplaats bestemd is voor het opladen van elektrische auto's. Iedereen met een elektrische auto mag van de openbare parkeerplaats gebruik maken.

  • Welke soorten laadpalen zijn er?

    Er bestaan drie soorten laadpalen: de oplaadpaal voor thuis, een openbare laadpaal en een snellaadpaal. Je kunt een laadpaal op eigen grond aanvragen, hier heb je geen abonnement voor nodig. Een openbare laadpaal is eigendom van de gemeente. Incidenteel zijn ze gratis te gebruiken, maar doorgaans heb je een laadpas nodig. Je vindt dit soort laadpalen door heel Nederland.

  • Hoe werkt opladen?

    Om te laden met een elektrische auto heb je een laadpaal, een kabel en een eigen laadpas nodig. Met een laadpas kun je je aanmelden bij jouw eigen oplaadpaal thuis of bij een openbare paal. De laadpas geldt ook als betaalpas bij openbare laadpalen.

  • Hoe werkt het laden met een laadpas?
    1. Open de laadklep aan de laadpaalzijde en steek de laadstekker zowel in het voertuig als de laadpaalzijde.
    2. Houdt de laadpas of laadsleutelhanger voor de paslezer onder het laderscherm.
    3. Wacht totdat de ledverlichting  blauw/paarsig oplicht, dit is het teken dat de laadsessie succesvol is opgestart.
  • Is opladen wel veilig?

    Dankzij de verplichte volgorde van handelingen zijn de meeste risico's bij het opladen van de auto uitgesloten. De stroom staat pas op de stekker wanneer beide stekkers zijn aangesloten en de stekker in de paal is vergrendeld.

  • Waar kan ik snelladen?

    Snellaadpalen staan er minder in Nederland, je treft ze aan op goed bereikbare parkeerterreinen, eetgelegenheden en carpoolplaatsen langs de snelweg. Ook voor deze laadpalen is een laadpas of betaalkaart (creditcard) nodig.

  • Hoe lang duurt het opladen van de auto?

    De laadtijd is afhankelijk van hoe leeg de accu is en hoe snel jouw elektrische auto kan laden. Thuis, aan een stopcontact waar je bijvoorbeeld ook de stekker van de TV of verlichting in stopt, duurt het zomaar 10 tot 12 uur voordat de batterij weer vol is. Aan een openbaar laadpunt duurt het gemiddeld 3 tot 6 uur voordat de elektrische auto is opgeladen. Maar aan een snellaadpaal kan de elektrische auto al binnen een half uur voor 80% zijn opgeladen. De oplaadtijd is eveneens afhankelijk van het volume van de accubatterij.

  • Kan er ook in het buitenland geladen worden?

    In het buitenland zijn er steeds meer openbare laadpunten waar de elektrische auto opgeladen kan worden. Het aantal beschikbare oplaadpunten kan per land echter sterk verschillen. Dit heeft voor een deel te maken met de dekking van het aantal oplaadpunten, maar ook om het feit dat er vele aanbieders van oplaadpunten zijn en die nog niet allemaal met elkaar samenwerken.

  • Waar kan ik de laadtarieven vinden?

    De laadtarieven verschillen per oplaadpaal en aanbieder. Iedere aanbieder kan namelijk zelf de prijs bepalen. In totaal zijn er in Nederland zo'n vijftien exploitanten van openbare oplaadpunten. NewMotion is een aanbieder en biedt het meest complete overzicht van openbare oplaadpunten en de bijbehorende tarieven. Alle laadpunten staan overzichtelijk op een landkaart op de website. Het is mogelijk om de tarieven en de beschikbaarheid van oplaadpunten onderweg te checken via NewMotion app. Hierbij worden ook locaties in het buitenland getoond.

    Vooralsnog is het opladen bij het eigen oplaadpunt het goedkoopste, omdat dan alleen de elektriciteitskosten in rekening worden gebracht.

  • Hoe werkt een laadsessie met de Fastned app?

    Download de Fastned app, registreer en voeg een betaalmethode toe. De laadsessie kan vervolgens worden gestart met één klik in de app.

    1. Open de laadklep en steek de juiste stekker in de auto.
    2. Open de Fastned app, klik op 'Laden' en selecteer de lader. Het ladernummer, bijvoorbeeld 4, vind je in de bovenhoek van iedere lader.

    Indien je de app niet kunt gebruiken, kun je je registreren op de website van Fastned (My Fastned).

  • Hoe werken Tesla superchargers?

    Heb je een Tesla als leaseauto? Dan kun je ook gebruik maken van het (internationale) supercharge netwerk van Tesla. De navigatie in jouw auto zoekt automatisch de laadlocaties op jouw route. Je kunt hier niet afrekenen met de laadpas van MultiTankcard. Laden met een Tesla op het Tesla supercharge netwerk is in veel gevallen zelfs zonder kosten. Bekijk voor meer informatie de website van Tesla.

  • Wat is een laadsleutelhanger?

    De laadsleutelhanger is een handige aanvulling op de laadpas. Met de sleutelhanger (optioneel af te sluiten bij de laadpas) kun je eenvoudig in Nederland en het buitenland jouw elektrische auto opladen. De sleutelhanger kun je gemakkelijk bij jouw sleutel bewaren en heb je daardoor altijd bij de hand.

  • Waar vind ik een overzicht van oplaadpunten?

    Op de website www.oplaadpalen.nl vind je een overzicht van de laadpalen in Europa. Je kunt op locatie zoeken om de laadpalen in de buurt te zien. Ook geeft de site bij veel palen aan of ze vrij of bezet zijn.

  • Tesla Premium Connectivity, hoe sluit ik een abonnement af?

    Per 1 mei 2022 is een abonnement nodig voor het gebruik van het pakket Premium Connectivity van Tesla. Hoe je een abonnement kunt afsluiten is te lezen op de website van Tesla, klik hier voor meer informatie. Heb je hulp nodig, neem dan contact op met Tesla Support.