Blog: Zo anders is elektrisch rijden

donderdag 12 april
Blog: Zo anders is elektrisch rijden

Alle elektrische rijdersstekkerrijders zijn het erover eens: elektrisch rijden is echt anders dan rijden op een fossiele brandstof. Arnoud Walma, Accountmanager Private Lease bij Multilease, is fan van de elektrische auto. Wij vroegen hem naar de grootste verschillen.

#DUURZAAM #VOORDELIG #SOEPEL #GREENLEASE


Alle elektrische rijdersstekkerrijders zijn het erover eens: elektrisch rijden is echt anders dan rijden op een fossiele brandstof. Arnoud Walma, Accountmanager Private Lease bij Multilease, is fan van de elektrische auto. Wij vroegen hem naar de grootste verschillen.

Hij rijdt comfortabeler

“Het belangrijkste verschil voor mij is het comfort van een elektrische auto. Zo’n auto rijdt niet alleen comfortabeler door het gevoel dat-ie me geeft - ik rij stukken schoner -, maar het rijden zelf is echt fijner. De auto maakt geen lawaai. Ik hou niet echt van schakelen en in deze auto hoeft dat niet meer. Een beetje pit vind ik ook wel fijn. Gelukkig kan dat ook bij een elektrische auto. Mijn Volkswagen e-Golf trekt razendsnel op.”

Je laadt ‘m op

“Tanken is verleden tijd. Ik laad mijn auto op, terwijl ik lekker thuis met mijn gezin aan de eettafel zit. Of als ik aan het werk ben. Dan krijg ik ook nog vaak een betere parkeerplek dan de rest. Moet ik toch onderweg opladen, dan is dat inmiddels geen punt meer. Het netwerk van laadpalen groeit gigantisch. Inmiddels zijn er ruim 43.000 (semi-) publieke oplaadpunten en al meer dan 1.000 snellaadpunten. Het lukt me nu altijd wel om in de buurt op te laden.”

Je houdt een beetje rekening met de actieradius

“Toen ik begon met elektrisch rijden was dit echt een ding. Maar inmiddels is de techniek zo ver en het laadnetwerk zo gegroeid, dat ik hier over na moet denken. De actieradius vertelt je hoe ver de auto kan rijden op een volle accu. Uit onderzoek blijkt dat 95% van onze ritten binnen de 80 kilometer blijft. Op dit moment kan een nieuwe elektrische auto gemiddeld 308 kilometer afleggen. Kort door de bocht betekent dit dat je in nog geen 5% van de keren dat je in de auto stapt, hier rekening mee moet houden.”

Je rijdt voordeliger

“Het financiële voordeel is echt fijn. Ik lease mijn auto zakelijk en betaal amper bijtelling. Voor een auto uit 2019 betaal je slechts 4% bijtelling tot een catalogusprijs van € 50.000 en in 2020 8% tot € 45.000. Kies je ervoor ‘m te kopen? Hoewel de aanschafkosten nog een fractie hoger liggen, rij je nog steeds voordeliger. Je betaalt geen BPM, geen motorrijtuigenbelasting en geen hoge brandstofprijzen. 100 kilometer rijden kost geen € 10 maar € 4,50 als je elektrisch rijdt.”

Je hoort tot de groeiende groep groene rijders

“Ik was een van de eersten in Nederland die overstapte op elektrisch rijden in een hybride auto. Inmiddels raken steeds meer rijders ervan overtuigd dat 100% elektrisch rijden de toekomst heeft. In Nederland rijden inmiddels bijna 114.000 auto’s met een stekker. De verwachting is dat dit aantal de komende jaren rap doorgroeit naar 1 miljoen exemplaren in 2025.”

Een elektrische auto leasen?

Stap je ook over in een elektrische auto? Of twijfel je nog? Wij beantwoorden al jouw vragen. Stel ze gerust via 088 - 088 0525 of welkom@multilease.nl.