Klanten beoordelen Multilease met een 8

  • Persoonlijk

  • Betrouwbaar

  • Snel

De Pseudo-eindheffing: wat is het?

Nieuws

Wet- en regelgeving

Gepubliceerd op:

Leestijd: 3 min

rekenmachine met vingers

UPDATE VAN NOV.' 25: Zojuist heeft een nipte meerderheid van de Tweede Kamer ingestemd op het laten invoeren van de Pseudo-eindheffing.
Het demissionaire kabinet kondigt aan dat vanaf 1 januari 2027 de zogeheten Pseudo-eindheffing kan worden ingevoerd. Werkgevers die nieuwe niet-uitstootvrije leaseauto’s ter beschikking stellen gaan dan een extra heffing betalen over de bijtelling.

Nieuwe regels vanaf 1 januari 2027: 12% pseudo-eindheffing

Vanaf 1 januari 2027 betalen werkgevers een extra pseudo-eindheffing van voor leaseauto’s die niet uitstootvrij zijn. Dit geldt dus ook voor hybride voertuigen. De regeling is van toepassing als de auto privé of voor woon-werkverkeer gebruikt wordt.

Deze heffing bedraagt 12%. Voor auto's van minder dan 25 jaar oud wordt dit over de cataloguswaarde berekend, voor auto's ouder dan 25 jaar over de huidige marktwaarde. 

Rekenvoorbeeld

In dit voorbeeld wordt er rekening gehouden met een auto van minder dan 25 jaar oud. 

Een werknemer krijgt een leaseauto met een cataloguswaarde van €30.000,- ter beschikking:

  • Heffing per jaar: 12% × €30.000,- = €3.600,-
  • Heffing per maand: €3.600,- ÷ 12 = €300,-

    Voor 10 vergelijkbare leaseauto’s betekent dit een extra last van €36.000,- per jaar, oftewel €3.000,- per maand.

Waarom Pseudo-eindheffing?

Met het verdwijnen van de bijtellingskorting vanaf 2026 werd elektrisch rijden minder interessant. Nu er voor de komende 2 jaar toch een bijtellingskorting komt, stimuleert de overheid samen met de Pseudo-eindheffing om meer emissievrij zakelijk te rijden en fossiele brandstoffen in het zakelijk rijden versneld uit te faseren. In 2024 was de helft van alle leaseauto's nog fossiel; om de klimaat- en energiedoelen te behalen moet er op beleidsgebied wat gebeuren.