De Pseudo-eindheffing: wat is het?

Het demissionaire kabinet kondigt aan dat vanaf 1 januari 2027 de zogeheten pseudo-eindheffing kan worden ingevoerd. Werkgevers die nieuwe fossiele of hybride leaseauto’s ter beschikking stellen gaan dan een extra heffing betalen over de bijtelling. Het voorstel is nog niet definitief, maar wij zetten de belangrijkste punten alvast voor je op een rijtje.
Nieuwe regels vanaf 1 januari 2027: 12% pseudo-eindheffing
Vanaf 1 januari 2027 betalen werkgevers een extra pseudo-eindheffing van 12% van de cataloguswaarde per jaar voor leaseauto’s die rijden op fossiele brandstof. Dit geldt ook voor hybride voertuigen.
De regeling is alleen van toepassing als de auto ook privé gebruikt mag worden (meer dan 500 km per jaar). Voor werknemers verandert er niets in de bijtelling en zelfstandigen (ZZP) zijn uitgezonderd.
Rekenvoorbeeld
Een werknemer krijgt een leaseauto met een cataloguswaarde van €30.000 ter beschikking:
- Heffing per jaar: 12% × €30.000 = €3.600
Heffing per maand: €3.600 ÷ 12 = €300
Voor 10 vergelijkbare leaseauto’s betekent dit een extra last van €36.000 per jaar, oftewel €3.000 per maand.
Waarom pseudo-eindheffing?
Met het verdwijnen van de bijtellingskorting vanaf 2026 werd elektrisch rijden minder interessant. Dus is de pseudo-eindheffing is in het leven geroepen om emissievrij zakelijk rijden te stimuleren en versneld fossiele brandstoffen in het zakelijk rijden uit te faseren. In 2024 was de helft van alle leaseauto's nog fossiel; om de klimaat- en energiedoelen te behalen moet er op beleidsgebied wat gebeuren.
Nog niet definitief
Hoewel de plannen al ver gevorderd zijn, is de pseudo eindheffing nog niet definitief. Het plan is gemaakt door het demissionaire kabinet. Voordat het plan wordt aangenomen moet het worden opgenomen in het Belastingplan van 2026, dat gepresenteerd wordt op Prinsjesdag 2025 (16 september). Hierna moet het nog door de Eerste als Tweede Kamer.
In oktober 2025 worden er verkiezingen gehouden; de kans bestaat dat het nieuwe kabinet anders kijkt naar de toekomst van mobiliteit. Desalniettemin is het belangrijk om alvast rekening in je mobiliteitsbeleid te houden met deze en soortgelijke maatregelen. Multilease kan je hierbij helpen. Benieuwd hoe? Neem dan contact op.