News
-
Nieuws
woensdag 4 decemberMultilease ontvangt 2e plek bij de leaserijders!
De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) meet jaarlijks samen met Feedback Company de tevredenheid onder leaserijders en wagenparkbeheerders. Trots zijn wij met de 2e plek in de categorie “Beste leasemaatschappij van 2025”, gekozen door leaserijders.
De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) meet jaarlijks samen met Feedback Company de tevredenheid onder leaserijders en wagenparkbeheerders. Trots zijn we dat we van de 3e naar de 2e plek in de categorie “Beste leasemaatschappij van 2025” gekozen door leaserijders, zijn gestegen. Onze algemeen directeur Rogier Klop en commercieel directeur Matthieu de Keijzer hebben de prijs namens Multilease in ontvangst mogen nemen.
We willen onze leaserijders van harte bedanken voor deze mooie waardering. Al onze collega’s die zich elke dag hard inzetten om onze leaserijders op weg te helpen en te houden, waarderen dit enorm.
-
Nieuws
vrijdag 8 novemberTolheffing Blankenburgverbinding
Voor de nieuwe Blankenburgverbinding tussen Rozenburg en Vlaardingen moet je tol betalen. Dit kan je automatisch instellen, als je er bijvoorbeeld vaker gebruik van gaat maken, of per rit online betalen. Lees meer over hoe je dat doet en over andere informatie over de Blankenburgverbinding.
Kom je vaker in Zeeland en/of in de buurt van Rotterdam? Dan krijg je wellicht te maken met de Blankenburgverbinding. Deze nieuwe autosnelweg tussen Rozenburg en Vlaardingen gaat op 7 december 2024 open. Voor de 4,2 km lange verbinding geldt vanaf deze datum ook een tolheffing waarbij per rit betaald moet worden. Wij vertellen je alles wat je moet weten over de Blankenburgverbinding.
De Blankenburgverbinding
Vanaf 7 december 2024 gaat de Blankenburgverbinding/A24 open. De nieuwe snelweg is 4,2 kilometer lang en verbindt de A15 bij Rozenburg met de A20 bij Vlaardingen. Mede hierdoor verbetert de bereikbaarheid van de Rotterdamse regio. De Blankenburgverbinding bestaat uit 2 keer 3 rijstroken, waarbij de maximum snelheid 100 km/u is.
Nieuwe manier van tol betalen
De tol wordt via een nieuwe manier betaald, er staan namelijk geen tolpoortjes. Er hangen camera’s boven de weg die het kenteken van het voertuig fotograferen en registreren. Hierdoor kun je gewoon doorrijden en verlies je ook geen tijd. Je kan op 2 manieren tol betalen:
1. Automatisch
Automatisch tol betalen kan via MOVE-IZI. Maak je vaak gebruik van de verbinding? Dan is dit aan te raden om boetes te voorkomen. Meld je aan op de website van MOVE-IZI, vul je kenteken in en kies vervolgens hoe je wilt betalen. Nu kan je zorgeloos over de tolweg rijden. MOVE-IZI stuurt je maandelijks een rekening of schrijft automatisch het bedrag maandelijks van je bankrekening af.2. Online per rit
Dit kan vanaf 7 dagen vóór de rit of binnen 3 dagen (72 uur) na de rit via https://www.e-tol.nl/. Je kan maximaal 4 tolritten in één keer betalen. Ben je vergeten tol te betalen? Alleen in het eerste jaar na de opening van de Blankenburgverbinding/A24 betaal je niets extra’s voor te laat betalen. Als je daarna binnen de 3 dagen niet hebt betaalt, krijgen wij als kentekenhouder een betalingsherinnering per post (en betaal je na het eerste jaar €8,- extra). Deze herinnering sturen wij naar jou door. Heb je na die herinnering nog steeds niet betaalt? Dan krijgen wij na 14 dagen een bekeuring van het CJIB van €35,- die wij ook naar jou doorsturen. Multilease zal bovendien administratiekosten rekenen in geval van het doorbelasten van de bekeuring.Tolbedragen
Het tolbedrag wat je betaalt, verschilt per voertuig. Onderstaande bedragen gelden vanaf de opening van de snelweg. Vanaf 2026 worden de tolbedragen jaarlijks op 1 januari door de overheid opnieuw bepaald. Ook buitenlandse kentekens dienen tol te betalen. Dit ga je voor de A24 betalen:
- €1,51 per keer voor personenauto’s, bestelauto’s, campers en motors tot en met 3.500 kg en elektrische voertuigen tot en met 4.250 kg.
- €9,13 per keer voor vrachtauto’s, bussen en andere motorvoertuigen van meer dan 3.500 kg.
- Je betaalt geen extra tol voor een aanhanger, caravan en oplegger.
Tolbetaling voor mijn wagenpark leaseauto’s
Rijden de leaseauto’s van jouw wagenpark zo meteen ook over de A24/ Blankenburgverbinding? Stel dan de automatische tolbetaling in, door een abonnement voor het hele wagenpark af te sluiten. Doe dit het liefste meteen, of anders voordat de snelweg opent, zodat je voorkomt dat je leaserijders boetes krijgen. Dit kan je makkelijk zelf instellen via de website van e-tol. Multilease sluit geen dienstverleningsovereenkomst (DVO) af. Het is namelijk per klant afhankelijk of jij de tolkosten voor je leaserijders faciliteert. Zowel zakelijk als ook privé.
Heb je vragen of wil je meer weten? Neem contact met ons op, wij staan klaar om je te helpen.
- €1,51 per keer voor personenauto’s, bestelauto’s, campers en motors tot en met 3.500 kg en elektrische voertuigen tot en met 4.250 kg.
-
Blog
donderdag 31 oktoberOnze herfst- en wintertips
Nu de herfst officieel gaande is, de dagen korter worden en de weersomstandigheden veranderen, is het verstandig om te weten hoe je veilig op pad gaat. Vandaar dat wij een paar tips voor je op een rijtje hebben gezet.
Nu de herfst officieel gaande is, de dagen korter worden en de weersomstandigheden veranderen, is het verstandig om te weten hoe je veilig op pad gaat. Wil jij ook goed voorbereid de weg op gaan? Lees dan snel onze tips.
Verwijder de bladeren op je auto. Als je ze laat liggen, dan is er kans op verstopping en kan de regen niet goed afgevoerd worden.
Zorg voor goed zicht. Controleer of de autoruiten schoon zijn en of er voldoende ruitenwisservloeistof in de auto is. Het is handig om alvast een vloeistof te kiezen die bestand is tegen de vorst. Neem ook altijd een zonnebril mee tegen de laagstaande zon.
Wissel je banden. Heb je winterbanden in het leasecontract? Maak dan snel een afspraak om deze op je auto te laten zetten. De wachttijden hiervan kunnen snel oplopen, dus wacht niet te lang om een afspraak te maken bij de leverancier waar de banden liggen opgeslagen!
Maak je ramen ijsvrij. Dat kan je doen door een plastic ijskrabber of een ruitontdooier te gebruiken, maar gebruik nooit warm water. Je kan ook van tevoren een stuk karton of een beschermingsdeken op je ruit leggen om ijsvorming te voorkomen. Let ook op dat je pas gaat rijden als je goed zicht hebt. Het is veiliger en je voorkomt een hoge bekeuring.
Gebruik je handrem niet zodat deze niet vastvriest. Je kan het beste je auto in P of in de eerste versnelling laten staan. Als je auto een elektrische handrem heeft, dan kan je deze wel gebruiken.
Zorg ervoor dat je winterspullen voor je auto hebt. Dit houdt in dat je een ijskrabber, ruitenontdooier, beschermingsdeken voor je ruiten, slotontdooier, dekens en een extra (dikke) jas in je auto hebt liggen. Heb je pech? Bel ons dan op 088 - 088 0570.
Heb je vragen of wil je meer weten? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag verder.
-
Service
dinsdag 8 oktoberServicebericht: Tijd voor de bandenwissel
Het najaar is begonnen, tijd om de winterbanden onder de leaseauto te laten plaatsen! Rij je in een Multilease leaseauto en heb je winterbanden in het contract? Maak dan alvast een afspraak bij jouw bandenspecialist.
Het najaar is begonnen, tijd om de winterbanden onder de leaseauto te laten plaatsen! Rij je in een Multilease leaseauto en heb je winterbanden in jouw leasecontract? Maak dan alvast een afspraak bij jouw bandenspecialist. Het is druk bij de bandenspecialisten, dus de wachttijden kunnen oplopen. Zo voorkom je lange wachttijden en is jouw auto op tijd voorzien van de winterbanden.
De afspraak voor de bandenwissel kan je direct maken bij de bandenspecialist waar de winterbanden opgeslagen liggen.
Heb je vragen over het onderhoud of de banden van jouw leaseauto? Bekijk de meest gestelde vragen op onze website. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met onze afdeling Onderhoud, stel ze via het formulier 'Onderhoudsvraag stellen'.
-
Nieuws
maandag 30 septemberAutobelasting 2025
Wat gebeurt er in 2025 met de bijtelling voor auto’s, de motorrijtuigbelasting (mrb) en de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm)? Volgend jaar veranderen er weer een paar zaken op het gebied van autobelastingen en wet- en regelgeving. Benieuwd naar wat deze veranderingen zijn? Lees dan snel verder!
Wat gebeurt er in 2025 met de bijtelling voor auto’s, de motorrijtuigbelasting (mrb) en de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm)? Volgend jaar veranderen er weer een paar zaken op het gebied van autobelastingen en wet- en regelgeving. Wij hebben deze veranderingen voor je hieronder uitgelegd.
Bijtelling 2025
Als je in 2025 een personenauto of bedrijfsauto van de zaak ook privé gebruikt, dan wordt er in principe 22% van de waarde van je auto bij je brutoloon bijgevoegd. In 2025 geldt er bovendien nog een belastingvoordeel voor elektrische auto’s.
Voor nieuwe volledig elektrische auto’s verandert in 2025 de bijtelling. Je betaalt dan 17% bijtelling over €30.000,- cataloguswaarde. Kost de elektrische auto meer? Dan betaal je over het resterende bedrag 22% bijtelling.
Wil je alvast je bijtelling voor 2025 berekenen? Dat kan met onze online calculator.
Motorrijtuigbelasting (mrb) in 2025
De motorrijtuigbelasting (mrb) hangt af van de gewichtsklasse van de auto. Het tarief van de mrb voor de plug-in hybride personenauto’s wordt in 2025 verhoogd naar 75%.
Voor de elektrische auto’s (zonder CO2-uitstoot) geldt dat de korting op de mrb vanaf 2025 voor het eerst wordt afgebouwd. In 2025 krijg je 75% korting op de mrb van je elektrische auto, terwijl dat in de jaren erna afneemt naar 0% korting.
Belasting voor personenauto’s en motorrijwielen (bpm) in 2025
De belasting voor personenauto’s en motorrijwielen (bpm) wordt bepaald op basis van de CO2-uitstoot. De manier waarop de CO2-uitstoot voor plug-in hybride personenauto’s wordt berekend verandert in 2025. In veel gevallen zal de inschatting van de CO2-uitstoot worden verhoogd, wat leidt tot een verhoging van de bpm.
Daarentegen geldt de bpm-vrijstelling voor emissieloze auto’s, zoals elektrische auto’s, maar tot en met 2024. Vanaf 1 januari 2025 vervalt deze vrijstelling en bestaat de bpm van deze auto’s uit het starttarief (‘vaste voet’). Het tarief van deze ‘vaste voet’ stijgt waarschijnlijk van de huidige €440,- naar boven de €600,-. Het kabinet past de verhoging van € 200,- afhankelijk van inflatie nog aan. Omdat volledig elektrische auto's geen CO2-uitstoot kennen is het variabel tarief, dat afhangt van de uitstoot van het voertuig, niet van toepassing.
Heb je vragen over deze wijzigingen of wil je meer weten? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag.
-
Nieuws
woensdag 25 septemberDit zijn de Zakenauto van het Jaar 2025 en de Bestelauto van het jaar 2025
De AM Driving Business Awards heeft weer twee winnaars utigeroepen in de categorieën 'Zakenauto van het Jaar 2025' en 'Bestelauto van het Jaar 2025'. Elk jaar benoemt het bedrijf een nieuwe nummer 1. Dit keer is de BMW iX1/X1 de beste zakenauto van het jaar en wint de Renault Master E-Tech de prijs voor de beste bestelauto van het jaar.
De AM Driving Business Awards heeft weer twee winnaars uitgeroepen in de categorieën ‘Zakenauto van het Jaar 2025’ en ‘Bestelauto van het Jaar 2025’. Op de eerste plek van de Zakenauto van het jaar, valt een auto die vorig jaar nog de prijs ‘Beste Nieuwkomer 2024’ heeft gekregen en nu nog steeds erg populair is. We hebben het natuurlijk over de zuinig rijdende BMW iX1/X1. In het genre beste Bestelauto van het jaar is op de eerste positie een elektrische auto gekomen die onder andere comfort biedt en duurzaam rijdt. Hier hebben we het over de Renault Master E-Tech.
De BMW iX1 / X1 is dé ‘Zakenauto voor 2025’. Dat is niks voor niks, aangezien volgens de vakjury de auto zelf helemaal tip en top in elkaar zit. Bovendien is dit model verkrijgbaar met een benzinemotor, hybride aandrijflijn of als elektrische versie. Daardoor zit er voor iedereen wel iets tussen!
Renault weet met zijn Renault Master E-Tech de titel beste ‘Bestelauto voor 2025’ te veroveren. Dit model wint onder andere op het gebied van functionaliteit, TCO, comfort- en rijeigenschappen. Verder is de Renault Master E-Tech erg gericht op duurzaamheid. Niet gek dus dat dit model dé bestelauto voor volgend jaar is.
Beide deze auto’s kan je via onze website leasen en zelf samenstellen. Wil je meer informatie of heb je vragen? Dan helpen wij je graag verder.
Volgend jaar zijn er weer nieuwe kansen voor de ‘Zakenauto van het Jaar 2026’ en de ‘Bestelauto van het Jaar 2026’. We zijn benieuwd wie dan op de eerste plekken weten te veroveren.
-
Nieuws
dinsdag 17 septemberPrinsjesdag 2024 veranderingen automotive
Wat zijn de actuele ontwikkelingen betreffende de autobranche? Wat kan je verwachten de komende jaren? Op Prinsjesdag zijn de nieuwe plannen van het kabinet bekendgemaakt. Wij hebben de belangrijkste punten voor je op een rijtje gezet. Lees snel verder!
Wat zijn de actuele ontwikkelingen betreffende de autobranche? Wat kan je verwachten de komende jaren? Op Prinsjesdag zijn de nieuwe plannen van het kabinet bekendgemaakt. Hieronder hebben we de belangrijkste punten voor je op een rijtje gezet.
- Hogere motorrijtuigenbelasting (mrb) voor elektrische auto’s in 2026
In eerdere plannen van de overheid zou de korting op mrb voor elektrische auto’s 40% bedragen om het technisch meergewicht van de elektrische auto te compenseren. Dit is bijgesteld naar maar 25% korting. Bovendien vervalt de korting al in 2030, een jaar eerder dan werd voorgesteld in de plannen uit de Voorjaarsnota. Voor 2025 geldt voor volledig elektrische auto's nog een korting van 75% op de mrb, in de jaren hierna wordt dit afgebouwd naar 0% korting in 2030.
- Geen mrb-korting vanaf 2026 voor EV-bestelauto’s
Andere emissievrije voertuigen, zoals de EV-bestel auto’s, krijgen vanaf 2026 geen mrb-korting meer. Zij ontvangen nu nog wel dezelfde korting als personenauto’s.
- Het BPM voordeel voor PHEV vervalt
Voor de PHEV gaat er op het gebied van BPM wat veranderen. Het voorstel is om de geldende aparte BPM-tarieftabel voor PHEV (met hogere bedragen per gram CO2) te schrappen, omdat door nieuwe Europese regelgeving de meetmethode strenger wordt. In 2026 worden de PHEV-modellen hierdoor duurder, maar minder duur dan onder de huidige PHEV BPM-tarieftabel. De modellen worden wel flink duurder als in 2027 een nog strengere regelgeving voor de CO2-meting wordt doorgevoerd.
- Bijtellingsvoordeel elektrische auto verder afgebouwd
In 2024 betaal je als zakelijke EV-rijder een bijtellingspercentage van 16% voor het deel van de catalogusprijs tot en met €30.000,-. Volgend jaar betaal je 17% bijtelling tot en met €30.000,-. Voor het deel erboven betaal je een bijtellingspercentage van 22%.
- Geen SEPP en SEBA meer
Vanaf 2025 stoppen de subsidieregelingen SEPP en SEBA.
- Hervorming van autobelasting in 2025
De regering presenteert in het eerste kwartaal van 2025 een plan voor het aanpalende mobiliteitsbeleid en een hervorming van de autobelastingen.
- Zero-emissiezones mogelijk uitgesteld
Vanaf 1 januari 2025 worden in meerdere gemeenten zero-emissiezones ingesteld. Het kabinet geeft aan te willen onderzoeken op welke manier de komst van zones kan worden uitgesteld. Eind 2024 maakt het afspraken met de betrokken partijen en komen in een nieuw convenant te staan.
- Maximumsnelheid – daar waar mogelijk – naar 130km/uur
Het kabinet komt nog met een Actieagenda Auto, waarin onder andere de aanpak voor de 130km/uur maximumsnelheid in komt te staan.
- Stijging brandstofaccijnzen tijdelijk bevriezen
1,54 miljard euro trekt het kabinet uit om de stijging van de brandstofaccijnzen ook in 2025 tijdelijk te bevriezen. Wel stijgen deze accijnzen in 2026.
Heb je vragen over deze informatie of wil je advies over je wagenpark? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.
- Hogere motorrijtuigenbelasting (mrb) voor elektrische auto’s in 2026
-
Nieuws
woensdag 3 juliAfschaffing bpm-vrijstelling: onderneem nu actie
Op 1 januari 2025 is het zover, dan vervalt de bpm-vrijstelling voor bestelauto's. Op deze dag worden ook diverse zero-emissiezones actief. Nog geen actie ondernomen? Ga dan snel aan de slag.
Op 1 januari 2025 is het zover, dan vervalt de bpm-vrijstelling voor bestelauto's. Op deze dag worden ook diverse zero-emissiezones actief. Met nog (minder dan) een half jaar te gaan adviseren wij ondernemers om, als je nog niet in actie bent gekomen, dit alsnog te doen.
In onze whitepaper 'Van Grijs naar Groen? Voorsorteren op de afschaffing bpm-vrijstelling bedrijfswagens' onderzoeken we de impact van deze afschaffing. En kijken we ook naar andere wijzigingen die op stapel staan.
Vragen over bedrijfswagens of wil je advies over jouw wagenpark? Neem vooral contact met ons op. We helpen je graag verder.