Elektrisch rijden: de voor- en nadelen

donderdag 17 oktober
Elektrisch rijden: de voor- en nadelen

Overweeg je te gaan rijden met een elektrische auto? Wij hebben de voordelen en de nadelen van elektrisch rijden hieronder op een rijtje gezet zodat je een goede afweging kunt maken.

Overweeg je te gaan rijden met een elektrische auto? Wij hebben de voordelen en de nadelen van elektrisch rijden hieronder op een rijtje gezet zodat je een goede afweging kunt maken. Meer informatie over elektrisch leasen vind je hier: https://www.multilease.nl/zakelijk-leasen/elektrisch-leasen

Nadelen elektrisch rijden

Omdat er minder nadelen dan voordelen zijn beginnen we hiermee. Tegen de volgende punten lopen bestuurders van elektrische auto's wel eens aan. Doordat de technologie van elektrisch rijden steeds beter wordt, zijn sommige nadelen soms van tijdelijke aard:

  • in vergelijking met een brandstofauto is de actieradius nog klein. De actieradius is de afstand die een elektrische wagen kan rijden op een volle accu. Zeker in het afgelopen jaar is de actieradius bij nieuwe elektrische auto's aanzienlijk verbeterd, zo kun je bijvoorbeeld met een aantal modellen al zo'n 400 kilometer afleggen met een volle accu.
  • het opladen van de accu duurt langer dan het tanken van een brandstofauto. Daarentegen kun je je auto opladen op de momenten dat je 'm toch niet gebruikt.
  • het aantal snel laadstations is in verhouding minder dan het aantal brandstofstations. Met de opkomst van het aantal elektrische auto's zie je ook steeds meer laadpunten onderweg.
  • de maximale snelheid van de elektrische auto is lager dan die van een brandstofauto. Maar met een maximumsnelheid van 100 km/u op de Nederlandse snelwegen overdag merk je daar weinig van.

 

Nu dan de voordelen van elektrisch rijden

Zoals je kunt zien, de nadelen zijn minimaal. Maar wat zijn dan de voordelen van rijden met een elektrische auto? We vertellen het je:

  • het is goedkoper. Eén kWh kost ongeveer € 0,34. Het aantal kilometers wat je elektrische auto hierop kan rijden verschilt, maar gemiddeld is dat zo'n 8 kilometer. Aan de pomp betaal je toch snel meer voor een kilometer (benzine, LPG of diesel).
  • door overheidsmaatregelen betaal je momenteel (2020) geen wegenbelasting en bpm. Dit zie je weer terug in een lager leasetarief. Let wel, de overheidsmaatregelen verschillen per jaar, dit kan dus in de toekomst veranderen.
  • gunstige bijtelling. Hoe eerder je als leaserijder de overstap naar elektrisch maakt, hoe gunstiger de bijtelling. In 2019 was dit 4% tot een cataloguswaarde van € 50.000, in 2020 8% tot een cataloguswaarde van € 45.000 en in 2021 wordt dit 12% tot een waarde van € 40.000. Heb je een duurdere auto uitgekozen? Dan geldt voor de overige cataloguswaarde het reguliere percentage van 22%.
  • beter voor het milieu. Elektrische auto's stoten geen CO2 en fijnstof uit. Ze zijn minder schadelijk voor het milieu en veroorzaken geen stank of geluidsoverlast. Als de energie waar de auto op rijdt wordt opgewekt door de natuur (via windmolens of zonnepanelen) rijdt de auto helemaal zonder uitstoot.
  • maatschappelijk verantwoord. Een park met elektrische auto's zegt wat over jouw bedrijf. Het is een representatief visitekaartje dat aangeeft dat je actief bezig bent met duurzaam ondernemen.
  • met een elektrische auto heb je geen omkijken naar milieuzones en venstertijden in bepaalde gebieden.
  • de nieuwe elektrische modellen mogen er qua looks zeker wel zijn, ze doen niet onder voor hun brandstof broertjes en zusjes.
  • besparen op laden is mogelijk. Per aanbieder verschillen de tarieven van stroom, de Amsterdamse aanbieders Essent en Nuon brengen naast een abonnementstarief maximaal € 0,34 per kWh in rekening (prijspeil 2019).

 

Lees meer >