News

Ouder
  • Nieuws

    donderdag 9 januari

    Wat kost een verkeersboete in 2020?

    De tarieven voor verkeersboetes in 2020 zijn gestegen. De stijging volgt de inflatiecorrectie van 2,7 procent. De bedragen voor snelheidsboetes liggen 1 tot 10 euro hoger.

    De tarieven voor verkeersboetes in 2020 zijn gestegen. De stijging volgt de inflatiecorrectie van 2,7 procent. De bedragen voor snelheidsboetes liggen 1 tot 10 euro hoger.

    Wist je dat je € 28,- boete krijgt bij 4 km te hard binnen de bebouwde kom? 20 km te hard op de snelweg levert je een boete van € 174,- op. Op de website van het Openbaar Ministerie kun je berekenen hoeveel je boete zal bedragen.

    En dit betaal je in 2020 voor de volgende overtredingen:

    • Onnodig links rijden op een autoweg of autosnelweg: 140 euro
    • Rechts inhalen: 240 euro
    • Geen autogordel dragen: 140 euro
    • Als bestuurder tijdens het rijden een mobiele telefoon vasthouden: 240 euro
    • Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 240 euro
    • Afslaan zonder richting aan te geven: 95 euro
    • Met een motorrijtuig rijden terwijl het kenteken niet behoorlijk leesbaar is: 45 euro
    • Buiten noodzaak stilstaan op de vluchtstrook of vluchthaven: 240 euro
    • Passagiers die bij een tram of autobus willen in- of uitstappen daartoe geen gelegenheid geven: 390 euro
    • Een voertuig dubbel parkeren: 95 euro
    • Parkeren op plaatsen die voorzien van een blauwe streep, zonder dat er een parkeerschijf in de auto aanwezig is: 95 euro
    • Onnodig mistlicht aan de voorzijde voeren: 95 euro
    • Onnodig mistlicht aan de achterzijde voeren: 140 euro
    • Niet werkende remverlichting: 140 euro
    • Niet werkend derde remlicht (voor voertuigen na 30-09-2001): 95 euro
    • Het rijbewijs niet kunnen tonen: 95 euro
    • Claxoneren op niet toegestane wijze: 95 euro
    • Geen voorrang verlenen bij stopbord: 240 euro
    • Door rood verkeerslicht rijden: 240 euro
    • Parkeren op invalidenparkeerplaats: 390 euro

     

    Bron: ANWB en OM

  • Nieuws

    vrijdag 27 december

    Beslis nu: gaat u bijtellen in 2020?

    In principe kunt u één keer per kalenderjaar bepalen of u uw zakenauto wel of niet gaat bijtellen. Krijgt u komend jaar een andere leaseauto? Hou daar nu al rekening mee. Op 1 januari 2020 staat het keuzemoment weer voor de deur.

    In principe kunt u één keer per kalenderjaar bepalen of u uw zakenauto wel of niet gaat bijtellen. Krijgt u komend jaar een andere leaseauto? Hou daar nu al rekening mee. Op 1 januari 2020 staat het keuzemoment weer voor de deur.
     
    Als u besluit om de zakenauto niet bij te tellen, dan mag u privé niet meer dan 500 km met de auto rijden. U moet dit kunnen aantonen met behulp van een rittenregistratie. Deze registratie mag op allerlei manieren worden aangeleverd; zowel digitaal als op papier. De wijze waarop je je rittenregistratie aan de Belastingdienst overhandigt is niet aan regels gebonden. De inhoud van de registratie moet wél voldoen aan bepaalde eisen: dag, tijd en of het een zakelijke of privé rit is moet aangetoond worden.

    Multilease app met Keurmerk Ritregistratie
    Er zijn veel soorten systemen op de markt en die zijn niet allemaal even goed. De Belastingdienst heeft daarom normen opgesteld en er is een onafhankelijke keurmerk, van Stichting Keurmerk Ritregistratiesystemen, die deze ritregistratiesystemen controleert en deze keurmerken toekent. Onze app Multilease Connected (powered by ULU Cartracker) voldoet aan dit keurmerk. Door car telematica die in uw auto wordt ingebouwd, kunt u met een app heel eenvoudig en snel de rittenregistratie bijhouden. Onze app voldoet aan het keurmerk Ritregistratiesystemen en voldoet hiermee aan de eisen van de Belastingdienst.
     
    Als bij een controle de rittenregistratie niet correct is, kan dat betekenen dat de bijtelling met terugwerkende kracht moet worden betaald, plus een boete van 100%. Uit recent onderzoek blijkt dat 33% wel eens door de Belastingdienst is gecontroleerd.

    Wanneer keuze wel of niet bijtellen?
    De keuze voor wel of niet bijtellen is slechts op een paar momenten te bepalen en geldt tot het einde van het kalenderjaar:

    • Als u voor het eerst een leaseauto gaat rijden;
    • Als u van werkgever gaat wisselen;
    • Bij een nieuw kalenderjaar.
       

    Voorbeeld: als u halverwege het jaar een elektrische auto krijgt en daarmee wil beginnen met bijtellen, dan moet u ook over alle voorgaande maanden tot en met januari alsnog de bijtelling betalen. Wilt u halverwege het jaar niet meer bijtellen, omdat uw nieuwe benzine- of dieselauto 22% bijtelling heeft in plaats van de lagere 14% van uw vorige leaseauto? Dan moet u alsnog tot en met december de bijtelling betalen voor de auto die u die maanden ter beschikking heeft gekregen.

    Nieuwe werkgever
    Als u bij een nieuwe werkgever gaat werken, dan mag u op dat moment er voor kiezen om de nieuwe auto niet meer of juist wel te gaan bijtellen. Let wel op het tijdsevenredige karakter van de 500 kilometergrens. Stel u heeft bij uw oude werkgever de leaseauto wel privé gebruikt en bij de nieuwe werkgever wilt u dat niet meer doen. Als u bijvoorbeeld halverwege het jaar (1 juli) van werkgever wisselt en bij de nieuwe werkgever niet meer wilt gaan bijtellen, dan mag het maximale aantal kilometers 500 km /12 mnd x 6 mnd = 250 km zijn over het tweede half jaar. Dit geldt ook andersom, als u eerst niet bijtelde en bij de nieuwe werkgever wel gaat bijtellen. De privé kilometers over het eerste half jaar mogen dan maximaal 250 kilometer zijn geweest.

    Wilt u meer weten over bijtelling? Neem contact op met onze adviseurs!

    Bron: VZR, Keurmerk Ritregistratiesystemen en Belastingdienst

     

  • Nieuws

    maandag 18 november

    Welke elektrische auto's komen er in 2020 aan?

    Niet elk automerk biedt momenteel een elektrische auto aan, al lijkt het misschien wel zo. We kunnen wel stellen dat elk automerk een elektrische auto aan het ontwikkelen is. Dat wordt bevestigd als we kijken naar de modellen in 2019 en 2020 verwacht worden.

    Niet elk automerk biedt momenteel een elektrische auto aan, al lijkt het misschien wel zo. We kunnen wel stellen dat elk automerk een elektrische auto aan het ontwikkelen is. Dat wordt bevestigd als we kijken naar de modellen in 2019 en 2020 verwacht worden. Zie hieronder het overzicht van elektrische auto’s die er aan gaan komen.

    • Audi e-tron 50 quattro - De Audi e-tron 55 quattro rijdt op de Nederlandse wegen. Zijn iets minder krachtige en goedkopere broertje wordt eind 2019 / begin 2020 verwacht.
    • DS 3 Crossback E-tense - Hij deelt het platform met Peugeot en Opel en heeft dus dezelfde 50 kWh accu en een bereik van ruim 300 km (WLTP). De prijs is vastgesteld op € 43.190,-
    • Honda e - De eerste elektrische Honda is een echte stadsauto. Met een bereik van 200 km en een draaicirkel van slechts 4,3 meter voelt hij zich helemaal thuis in de stad.
    • Lightyear One - Dit is geen kleine, maar ook geen lichte elektrische auto, maar heeft toch een bereik van 575 km. Deze actieradius wordt gerealiseerd doordat de ‘motorkap’, het dak en de kofferbak voorzien zijn van zonnepanelen.
    • Mazda MX-30 - Mazda’s eerste elektrische auto heeft de afmetingen van de CX-30. Hij is niet klein, maar heeft wel een redelijk (kleine) actieradius. Zijn prijs is ook niet groot, € 33.990,-.
    • Mini Electric - De eerste elektrische MINI is net als de Honda e een stadsauto. Beperkte afmetingen en een bereik van ongeveer 200 km. De prijs is € 34.900,-.
    • Opel Corsa-e - De nieuwe Opel Corsa wordt ook geleverd in een elektrische variant met een 50 kWh accu, 310 kilometer actieradius en zal rond de € 30.000,- kosten.
    • Peugeot e-2008 - Net als zijn kleinere broertje (de e-208) heeft de e-2008 een 50 kWh accu, waarmee hij een actieradius van ongeveer 300 km haalt. De e-2008 staat iets hoger op zijn wielen, de prijs is rond € 40.930,-.
    • Peugeot e-208 - Met de 50 kWh accu komt deze e-208 ruim 300 kilometer ver. De prijs is vastgesteld op € 36.250,-. En daarmee is hij scherp geprijsd.
    • Polestar 2 - Het volledige elektrische zustermerk van Volvo komt met de Polestar 2. Met een ruime actieradius van 450 kilometer en een vanaf prijs van € 60.000,- wordt dit direct een serieuze speler op de markt.  
    • Porsche Taycan - Van de Porsche Taycan wordt gezegd dat hij de eerste serieuze tegenhanger is van de Tesla Model S qua prestaties en actieradius. Hij komt in verschillende uitvoeringen, te weten: 4S, 4S Plus, Turbo en Turbo S.
    • Seat Mii Electric - Seat’s kleinste krijgt een 36 kWh accu, een actieradius van iets meer dan 200 km en kost € 23.400,-.
    • Skoda CITOGOe iV - Als de Volkswagen up! en Seat eMii een elektrische aandrijving krijgen, dan geldt dat natuurlijk ook voor de Skoda e-Citigo. Ook met 36 kWh accu en een actieradius van 220 kilometer. Prijs is ongeveer € 23.290,-.
    • Sono Sion - De eerste EV die ook opgeladen wordt door zonne-energie. Je kunt de 35 kWh accu (actieradius 225 kilometer) ook via een stekker opladen. Verwachte verkoopprijs € 26.600,-.
    • Tesla Model 3 (Standard Range) - Diverse uitvoeringen van de Model 3 zijn al gepresenteerd. De Standard Range, de goedkoopste, wordt in 2020 verwacht met een vanaf prijs van iets meer dan € 40.000,- en nog altijd een actieradius van een kleine 350 kilometer.
    • Tesla Model Y - Dit is het SUV-broertje van de Tesla Model 3 met ongeveer dezelfde prestaties, maar met wel een iets hogere prijs. Verkrijgbaar vanaf € 58.000,-. Eind 2020, begin 2021 wordt hij verwacht.
    • Volkswagen e-Up! Gen 2 - Net als de Seat eMii krijgt de up! een 36 kWh accu. De actieradius is ongeveer 220 kilometer. De prijs is vastgesteld op € 23.475,-
    • Volkswagen ID.3 - De prijzen zijn scherp en de actieradiussen zijn goed. Van ongeveer € 30.000,- voor de Standard Range met 300 km actieradius tot ongeveer € 50.000,- voor 500 km actieradius Long Range versie. Keurig daartussen zit de Mid Range met een kleine 400 km voor € 40.000,-.
    • Volvo XC40 P8 AWD Recharge - Volvo heeft al ervaring met Plug-In modellen, maar de XC40 P8 AWD Recharge wordt de eerste volledig elektrische Volvo en voorzien van een 75 kWh accu en 400 kilometer actieradius.

    Bron: EV-database en VZR

    Ja, laat mij de elektrische leaseauto's zien

  • Service

    donderdag 10 oktober

    Servicebericht: Tijd voor de bandenwissel

    Het najaar staat voor de deur, het wordt tijd om de winterbanden onder de leaseauto te laten plaatsen! We willen onze leaserijders alvast verzoeken een afspraak te maken voor de bandenwissel. Dit kunt u doen bij de bandenspecialist waar uw winterbanden liggen opgeslagen.

    Het najaar staat voor de deur, het wordt tijd om de winterbanden onder de leaseauto te laten plaatsen! We willen onze leaserijders alvast verzoeken een afspraak in te plannen voor de bandenwissel. Door de afspraak vooraf in te plannen voorkomt u lange wachttijden en is uw auto op tijd voorzien van de winterbanden.

    De afspraak voor de bandenwissel kan direct gemaakt worden bij de bandenspecialist waar de winterbanden opgeslagen liggen.

    Klik hier voor meer informatie over de bandenwissel

    Heeft u vragen over het onderhoud van uw leaseauto? Neem dan contact op met onze afdeling Onderhoud, via het online formulier 'Onderhoudsvraag stellen' of tijdens werkdagen telefonisch via 088 - 088 0570.

  • Nieuws

    vrijdag 27 september

    Benzine E5 en E10, wat is nou het verschil?

    Vanaf 1 oktober zie je bij bijna alle tankstations de E10-benzine. Het kabinet heeft tankstations verplicht gesteld de "groene" E10-brandstof aan te bieden. Alleen kleinere tankstations die slechts één benzinesoort aanbieden zijn vrijgesteld. Wat is nu precies het verschil tussen E5 en E10?

    Vanaf 1 oktober zie je bij bijna alle tankstations de E10-benzine. Het kabinet heeft tankstations verplicht gesteld de "groene" E10-brandstof aan te bieden. Alleen kleinere tankstations die slechts één benzinesoort aanbieden zijn vrijgesteld. Wat is nu precies het verschil tussen E5 en E10?

    Bio-ethanol

    Aan E10-benzine is tot maximaal 10% bio-ethanol toegevoegd, wat beter is voor het klimaat dan E5-benzine, dat tot maximaal 5% is aangelengd met bio-ethanol. De CO2-uitstoot is bij E10-benzine minder.

    Nieuwe auto's kunnen probleemloos rijden op E10

    In principe kunnen alle auto's die na 2000 gemaakt zijn op E10-benzine rijden. Wil je het zeker weten, doe dan de check op e10check.nl. Vaak staat ook aan de binnenkant van de tankklep aangegeven of de auto op E10 kan rijden en in de handleiding staat het vermeld.

    Is E10 benzine te vermengen met E5?

    Ja dit kan zeker, mits de auto geschikt is voor E10 benzine.

    Prijsverschil E10 en E5

    E10 benzine wordt naar verwachting iets goedkoper (1 à 2 cent) dan E5. E10-benzine genereert iets minder energie dan E5, daardoor verbruikt de auto een paar procent meer. Dit zullen de meeste automobilisten niet of nauwelijks merken.

    Meer informatie? Kijk op www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/brandstofstickers

     

  • Nieuws

    dinsdag 17 september

    Prinsjesdag: wat betekent Belastingplan 2020 voor de leaserijder?

    Het kabinet heeft vandaag, de derde dinsdag van september, het Belastingplan 2020 gepresenteerd. Wat betekent het Belastingplan 2020 voor u als leaserijder?

    Het kabinet heeft vandaag, de derde dinsdag van september, het Belastingplan 2020 gepresenteerd. De parlementaire behandeling van deze kabinetsvoorstellen begint al deze week tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen. Uiteindelijk moet de Eerste en Tweede Kamer akkoord gaan, voordat de plannen definitief worden omgezet in beleid. Wat betekent het Belastingplan 2020 voor u als leaserijder?

    Bijtelling elektrische auto’s

    De bijtelling op benzine- en dieselauto’s blijft 22%. Vanaf 2020 stijgt de bijtelling op Elektrische auto’s in stappen, zoals al was aangekondigd in het voorstel voor een Klimaatakkoord. De bijtelling voor Elektrische auto's wijzigt per 1 januari 2020 als volgt:

    • de korting voor nul-emissieauto’s op het basisforfait gaat van 18 naar 14 procent zodat de bijtelling uitkomt op 8 procent en
    • het maximumbedrag waarover die korting gegeven wordt gaat van € 50.000 naar € 45.000 van de catalogusprijs. Boven dat bedrag geldt de 22 procent bijtelling.

    Om tijdig te kunnen bijsturen als de stimulering van elektrisch rijden te snel of te langzaam gaat, is het ‘hand aan de kraan’-principe bedacht en zijn er evaluatiemomenten ingebouwd in 2022/2023, 2024, 2027 en 2030.

    Het kabinet stelt de wijzigingen op de lange termijn als volgt voor:

    Bijtelling Elektrische auto's 2019 - 2025
      2019 2020 2021 2022
    Bijtelling 4% 8% 12% 16%
    Plafond** € 50.000 € 45.000 € 40.000 € 40.000

     

      2023 2024 2025 2026 >* 
    Bijtelling 16% 16% 17% 22%
    Plafond** € 40.000 € 40.000 € 40.000 n.v.t.


    *Het kabinet gaat er van uit dat na 2025 een geheel ander belastingregime van kracht wordt en heeft daarom na dit jaartal de stimulering op nul gezet.
    ** Dit plafond geldt niet voor elektrische auto’s met een brandstof- en/of zonnecel.

    Slimme laadpalen

    Daarnaast kunnen automobilisten vanaf 2020 hun elektrische auto koppelen aan slimme laadpalen. De komende tien jaar worden er in totaal 1,8 miljoen laadpunten in Nederland geplaatst.

    Bijtelling leasefiets

    Per 1 januari 2020 wordt, na een stevige lobby van onder meer de VNA, een bijtelling voor de leasefiets geïntroduceerd. Voor het privégebruik van de al dan niet elektrische fiets van de zaak gaat een bijtellingsforfait van 7 procent over de catalogusprijs gelden. De verantwoordelijken voor de administratie rondom het hebben van leasefiets zijn dan verlost van het zelf bepalen van de kilometerkostprijs en het per aantoonbaar werkelijk gereden privékilometer afdragen van de bijtelling. De regeling geldt ook voor de speed-pedelec. Deze maatregel was al bekend uit het vorige Belastingplan.

    Bron: VNA, Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen

  • Service

    woensdag 28 augustus

    Exclusieve bestelbus huuractie, alleen voor Multilease klanten

    Alleen in september, exclusief voor Multilease klanten: Huur een bestelbus van 7m3 en betaal voor 5m3!

    Alleen in september, exclusief voor Multilease klanten: Huur een bestelbus van 7m3 en betaal voor 5m3! Heeft u in de maand september een bestelbus nodig? Als Multilease klant profiteert u van een, voor ons, unieke huuractie:

    Huur voor 1 tot 7 dagen een bestelbus van 7m3 inhoud (klasse VLNN, bijv. Volkswagen Transporter) en betaal maar voor een bestelbus van 5m3 (klasse VMLN, bijv. Opel Vivaro). U betaalt € 40,88 per dag, in plaats van € 44,15 per dag. De extra ruimte krijgt u van ons cadeau!

    Interesse in deze actie?

    Neem contact op met uw leaseadviseur of accountmanager of vul het contactformulier in op onze website.

    Onze actievoorwaarden:

    • Alleen geldig voor Multilease klanten
    • Huurperiode begint tussen 1 september 2019 en 30 september 2019
    • Huurperiode 1 tot 7 aaneengesloten dagen
    • Inclusief 100 kilometer vrij per dag
    • Vermelde tarieven zijn exclusief btw
    • Brandstof is niet inbegrepen
    • Reservering is op klasse, niet op model
  • Nieuws

    maandag 26 augustus

    Mogelijke wijziging bijtelling elektrische voertuigen van 4 procent naar 8 procent

    Momenteel geldt voor volledig elektrische leaseauto's met een cataloguswaarde tot € 50.000,- het bijtellingspercentage van 4 procent. Is een auto duurder dan geldt voor deze extra waarde een bijtellingspercentage van 22 procent. In principe zou deze maatregel van kracht zijn tot en met 2020. Er wordt nu gekeken of per 1 januari 2020 het bijtellingspercentage van 4 procent kan worden aangepast naar 8 procent. Ook wordt de cataloguswaarde waarover dit bijtellingspercentage van toepassing is mogelijk verlaagd.

    Momenteel geldt voor volledig elektrische leaseauto's met een cataloguswaarde tot € 50.000,- het bijtellingspercentage van 4 procent. Is een auto duurder dan geldt voor deze extra waarde een bijtellingspercentage van 22 procent. In principe zou deze maatregel van kracht zijn tot en met 2020. Er wordt nu gekeken of per 1 januari 2020 het bijtellingspercentage van 4 procent kan worden aangepast naar 8 procent. Ook wordt de cataloguswaarde waarover dit bijtellingspercentage van toepassing is mogelijk verlaagd.

    Deze maatregel komt voort uit het voorstel van het klimaatakkoord mobiliteit. De stimulering voor elektrisch vervoer voor zakelijke rijders wordt zo sneller afgebouwd. Het voorstel zal nog door diverse instanties, waaronder de Eerste- en de Tweede Kamer, goedgekeurd moeten worden. Mocht het voorstel worden aangenomen betekent het dat alle volledig elektrische auto's die na 1 januari 2020 worden geleverd een hoger bijtellingspercentage hebben.

    Bron: VNA

    Heeft u vragen over de bijtelling of uw (elektrische) leaseauto? Neem contact met ons op, wij helpen u graag verder.

    Op zoek naar een volledig elektrische leaseauto? Bekijk hier het aanbod of bekijk onze actuele lease aanbiedingen.